אינטליגנציה רגשית

"באמצעות הלב רואה האדם נכונה: מה שחשוב באמת איננו נראה לעין"
אנטואן דה סנט-אקזיפרי, הנסיך הקטן.

 

מה זה אינטליגנציה רגשית?

אינטליגנציה רגשית היא היכולת לזהות, להבין לווסת ולשלוט ברגשות. כדי להבין מהי אינטליגנציה זו, חשוב לדעת שמדובר בשילוב בין אינטליגנציה לבין רגש, מוגדרת כאינטליגנציה "חמה" של הפרט. 

 

אינטליגנציה של הרגש גבוהה נתפסת כיום כחשובה והכרחית, אולם זהו המקום לציין כי מחקרים רבים מביעים ספק ב"מדעיותה". אחד הקשיים סביב מחקר האינטליגנציה הרגשית נוגע לקושי לחקור ולמפות אותה.

 

במאמר זה "נטעם" אינטליגנציה רגשית וננסה לחדש ולעניין באמצעות 10 דברים ש(אולי) לא ידעתם על EQI (Emotional Quotient Intelligence )

 

 10דברים שלא ידעת על אינטלגציה רגשית

1.  יש יותר מסוג אחד!

EQ מחולקת ל- 4 תתי תחומים: זיהוי רגשות, שימוש ברגשות, הבנה של רגשות וויסות רגשות. הסדר בין המרכיבים הוא לא מקרי והוא אף משמעותי.


2. בראי ההיסטוריה

בשנות ה-60' של המאה הקודמת החלו להתעורר שאלות לגבי מרכיביה של האינטליגנציה, האם מרכיבי האינטליגנציה מתייחסים רק להיבטים לוגיים או שקיימים היבטים נוספים שיש להתייחס אליהם. לדוגמא: ת'ורנדייק, פסיכולוג התנהגותי, טען כי מנת המשכל של האדם כוללת גם "אינטליגנציה חברתית" (היכולת להבין אנשים אחרים ולהחזיק במיומנויות בין אישיות). בתקופה זו החלו להגדיר למעשה מה זה אינטליגנציה של הרגש ואיך מודדים אותה.


3. ספקטרום שש האינטליגנציות

שינוי משמעותי בתפיסת האינטליגנציה חל ב-1983, כאשר הפסיכולוג גארדנר פרסם את רעיונותיו בדבר קיומן של "אינטליגנציות מרובות". לטענתו, קיים ספקטרום של שש אינטליגנציות הכולל אינטליגנציה מילולית, לוגית מתמטית, מרחבית, מוסיקלית, תנועתית ותקשורת בין אישית – המורכבת מרכיב תוך אישי ובין אישי.וכל ניסיון לבחון את האינטליגנציה של האדם לפי מימד לוגי אינו נותן תמונה שלמה על יכולותיו של הפרט.


4. יתרונות לפרט

בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה מבחינים טוב יותר ברגשות, נמשכים יותר לעיסוקים המערבים אינטראקציות חברתיות ופותרים בעיות רגשיות בצורה פשוטה יותר.


5EQ וחפצים

בעלי אינטליגנציה זו נוטים לגלות ערך סנטימנטלי לחפצים בסביבת הבית.


6. יש המון סימני שאלה

מחקר האינטליגנציה הרגשית מצוי עדיין בחיתוליו ולפיכך יידרשו עוד מחקרים רבים עד שיצטבר די ידע בתחום וניתן יהיה לקבוע מהי באמת ערכה של האינטליגנציה הרגשית.


7EQ והיהדות

זרעי אינטליגנציה רגשית הוטמנו לפני זמן רב בגישה היהודית למוסר בעסקים ובגישה היהודית לפתרון קונפליקטים ויחס לזולת. "שלום בית" חשוב בעבודה ממש כמו בבית.


8EQ ותעסוקה

אינטליגנציה שמבינה ומזהה רגשות היא גורם חשוב במקום העבודה. היא משפיעה על קבלה לעבודה, על התמדה במקום העבודה ועל הקידום בו (נועה אדלר שדמי).


>> קראו גם על אימון עסקי


9. יישום אינטליגנציה רגשית

במקומות עבודה. חברות המאורגנות בצורה המיישמת אינטליגנציה רגשית והמתייחסות לעובדיהן בצורה זו הינן מקום עבודה טוב יותר. יש בהן פחות חילופי עובדים, פחות היעדרויות כלליות, היעדרויות מפאת ימי מחלה ופחות קונפליקטים מזיקים בין העובדים. בשורה התחתונה – אינטליגנציה רגשית משתלמת יותר.


10. הצלחה במכירות

הצלחה בעולם המכירות נובעת משילוב בלתי מתפשר של אינטליגנציה רגשית גבוהה וההבנות שמקורן ביכולות השכליות. בתהליך שיווקי נדרשות למשווק רמה גבוהה של מיומנויות רגשיות.


פיתוח אינטליגנציה רגשית ד"ר דניאל גולמן ,בספרו על אינטליגנציה רגשית (הוצאת מטר,1997) מעלה גם הוא את הטענה שההצלחה בחיים אינה רק תוצאה של יכולות לוגיות, אלא, הצלחה היא מצרף של כישרונות טבעיים, מודעות עצמית ושליטה בדחפים, התמדה ודבקות במשימה, מוטיבציה, אמפטיה וכשירות חברתית.


ככל שנפתח יכולות אלו, נוכל ,כל אחד מאתנו להעלות את איכות ביצועיו ולאמץ את הסגולות המיוחדות הללו המיוחסות עפ"י מחקרים לאנשים מצטיינים בחיים ובעבודה.

האם ניתן לפתח אינטליגנציה רגשית?


ד"ר גולמן מציין שהאינטליגנציה הרגשית אינה מקובעת מלידה וניתן לפתחה ולטפחה. הבנת תהליכים מוחיים וההבנה של מה שהוא מכנה "הארכיטקטורה המוחית" המצויה ביסוד הרגש והתבונה , לצד תרגול יסייעו בידי כל אחד מאתנו לשפר את איכות החיים.


 יש לכם שאלות נוספות על מהי אינטליגנציה רגשית או על אימון אישי לנשים?

כתבו לי ואחזור אליכם לגבי כל שאלה בנושא אינטליגנציה רגשית תוך 24 שעות!

קראו גם על:

אימון לקריירה - ד"ר דורית קיי
אינטיליגנציה רגשית
ד"ר דורית קיי מאמנת עסקית