אימון אישי ותהליך פיתוח מנהלים פנים ארגוני

Coaching בגישה שונה

בשנתיים האחרונות מחלקות משאבי אנוש מדווחות על קיצוצים וצמצומים של תוכניות הדרכה רבות בארגונים, במיוחד בכל הנושאים הקשורים לתחום פיתוח מנהלים ועובדים.

יחד עם זאת, חברות רבות החליטו בכל זאת להשקיע בכוח האדם הפנימי, זאת במקום להישען על שירותי מיקור חוץ.

מבין החלופות הנפוצות לצורך זה נמנות תוכניות אימון אישי (Coaching) שמטרתן – פיתוח מנהלים בארגון.

אימון אישי פנים ארגוני – מקרה מבחן

עיתון TheMarker (מתאריך 20 ליוני 2009) מדווח על אחת החברות הישראליות במגדל העמק (חברת קלא-טנבור) שמאמצת תוכנית Coaching למנהליה.

במקרה זה, קהל היעד לתהליך פיתוח מנהלים הוא העתודה הניהולית של החברה – עובדים שקודמו לדרגת ניהול בשנתיים האחרונות. בתהליך המתואר, במקום עבודה מול מאמן אישי חיצוני, החברה בחרה להיעזר במנהל מחטיבה עסקית אחרת שמשמש בתור מאמן אישי.

מודל עבודה הוא מודל אימון אישי מבוסס על מספר מפגשים (כ-10 במסגרת תהליך  אימון אישי רגיל).

כיצד מתנהלים המפגשים?

המפגשים מתקיימים במשרדו של המנהל. מיותר לציין שאותו מנהל (המשמש כאן בכובע של מאמן אישי) עבר הכשרה קודמת אצל חברה בתחום יעוץ ארגוני שם רכש את כלי ה-Coaching הנחוצים לו לביצוע עבודתו.

הייחוד בתוכניות Coaching  למנהלים מסוג זה היא הסימולציות וההתנסויות האישיות שהמנהלים עוברים.

מאפיין נוסף שמעניין לציין הוא אורך התהליך, שכן כאן תהליכי אימון אישי נפרסים על פני כתשעה חודשים לפחות.

בתקופת האימון, בתקופה שבה עומדים מול מאמן אישי, המנהלים מקבלים על עצמם את תפקיד המתאמן – תפקיד שמצריך מהם פתיחות, ענוה וקבלה עצמית וויתור על המיקום של 'יודעי כל' שאותו נוהגים לאכלס.

היכולת להתנתק מפונקציות ניהוליות ואחריות ומתחושת מנהיגות שהן יוצרות פותח בפני מנהלים הזדמנות לצמיחה אישית ועסקית ומאפשרת תהליך פיתוח מנהלים הדרגתי ומוצלח.

אימון אישי פנים ארגוני – מדדי הצלחה

שני מדדי הצלחה משמעותיים נקבעו לתהליך Coaching  הם: שביעות רצון וביצועים של העתודה הניהולית.

על מנת לבדוק את שביעות הרצון של המנהלים/המתאמנים שהשתתפו במהלך של פיתוח מנהלים, העבירה החברה שאלון שביעות רצון פנימי. מניתוח השאלון הסתבר שהעתודה הניהולית העדיפה מאמן אישי פנים ארגוני על פני אפשרות של מאמן אישי חיצוני.

היתרון שציינו, בהתייחסם ליתרון של מאמן אישי פנימי היה – היכרות מקרוב עם התרבות הארגונית של החברה שתרמה לתהליך אימון אישי והפכה אותו יותר ממוקד ומועיל. בנוסף, הקשר הנוסף הזה, תרם לתחושת האמפטיה בין מנהל/המתאמן לבין מאמן אישי וכך סייע לקידום התהליך.

מדד ההצלחה הנוסף היה כאמור ביצועי המשתתפים במסגרת הערכת ביצועים שנתי. את התוצאות הללו עדיין מוקדם להעריך ואם זאת, כבר בשלב מוקדם, ניכר שיפור מהותי ביכולת הניהול של המתאמן מול הכפיפים להם. 

כאן ככל הנראה תהליך Coaching  שעברו תרם לפתיחות, גמישות ואמפטיה.

יש לכם שאלות נוספות על אימון אישי ? כתבו לי ואחזור אליכם תוך 24 שעות

אימון אישי– על שום מה?

רבים מסתייעים באימון אישי, על מנת להגיע לכיוון הנכון, תוך הצבת מטרות ויעדים שונים שאליהם הם מעוניינים להגיע. אימון אישי, ניתן מגיל נוער ועד לתחומים שונים בחיים הבוגרים.

כאשר מדובר על אימון אישי, המטרה באימון זה הינה שיפור הדימוי העצמי והגעה למטרה מסוימת. תוך כדי התהליך, המתאמן רוכש דפוסי פעולה וכלים, אשר יקנו לו השגת יעדים והגשמת המטרות שאליהם הוא שואף.

בתהליך זה, משולבים כל העת כלים מתחום האימון והטיפול הרגשי, שהוא גם אימון אישי לחיים שילוב זה, מביא לתוצאות אפקטיביות , תוך זמן קצר יחסית. 

בתהליך זה, המאמן האישי לנוער, בודק אילו רגשות עולים במתאמן, מה היה רוצה שיקרה ומה התכונות החזקות  אשר יכולות לתמוך בו, מהן החולשות שהוא מעוניין להימנע מהן ועוד.

תחומים שיש לתת בהם דגש באימון האישי לנוער

כאשר אנו מתייחסים להגדרה של "נוער" הכוונה לנערים ונערות מגיל העשרה עד לגיל גיוס {18}. 

כאשר מאמנים נוער, מאמנת אישית בתל אביב, תקנה למתאמנים בני הנוער להשיג את הדברים הבאים: 

  • רתימה ללמודים ושיפור הציונים באמצעות אימון אישי
  • ניהול נכון של הזמן כגון מי שמאחר כרונית, קושי להסתפק בדברים, דחיינות ועוד.
  • העצמה- חיזוק של תחושת המסוגלות והביטחון העצמי באמצעות אימון אישי לחיים
  • יצירת קשרים חברתיים
  • עמידה בלחצים חברתיים באמצעות אימון הקשור אל תקשורת בינאישית
  • בחירת מסלולי לימוד וייעוד צבאי
  • מטרות אחרות אשר הנער\ה יהיה מעוניין בהם

אימון אישי לנוער לשינוי תפיסות

יש לציין, כי האתגרים בגילאי העשרה הינם מגוונים ורבים, הם נוגעים בנושאים כמו הערכה עצמית, בלבול מיני, מערכות יחסים, קושי בלימודים, קושי בריכוז , לחצים חברתיים האופייניים לגילאים הלל ועוד.

זהו סוג של אימון אישי לחיים הנוגע לבעיות ולאתגרים הניצבים בקרב בני הנוער בגילאים השונים. אימון זה למעשה, עוסק בשינוי תפיסות והתנהלות שלומדים בני הנוער מה שיאפשר להם להגיע להישגים חברתיים, לימודיים ויגביר את תחושת הערך העצמי שלהם, מה שבגיל זה מהווה את אחת הביות הנפוצות.

למשל, אחת מהבעיות הנפוצות של בני נוער, הינה קצר בתקשורת, אי שליטה על מאוויים, התפרצויות ועוד. תכונות אלה, עשויות להוביל לקצרים בכישורים החברתיים שהם כה חשובים במיוחד בקרב בני נוער. בחלק מהאימון האישי, יוקדש לנושא של תקשורת בינאישית, למטרת שיפור היחסים עם סביבת הנער או הנערה.

כל הכלים הללו שהם חשובים, יינתנו למתבגרים, כך שיוכלו לעבור נכון את תקופת המעבר של גיל ההתבגרות באופן מהנה ומאתגר באמצעות אימון אישי לחיים. כאשר הנער או הנערה מעוניינים לצאת לעבודה, ילמדו אותם באימון גם הכנה לראיונות עבודה מה שיקנה להם את הכלים הנכונים למצוא עבודה לפני צבא או בעת החופשה מלימודי התיכון. כל האימונים הללו, יילמדו במסגרת אימון אישי .

מאמנת האישית תשנה ותשפר לכם את הגישות המנצחות בחיים

אימון עסקי ואישי, חייב להיות נכון, כאשר המאמן האישי, הוא בעל ידע וותק רב, למד שנים על הנושאים השונים בתחום אימון לחיים, אימון אישי ואימון בתחום המקצועי, הניהולי ועוד. 

אחת מהמאמנות המובילות, הינה דורית קיי, שהיא מאמנת אישית מוסמכת, יועצת תקשורת בינאישית, עוסקת בתחום אימון אישי ועסקי יועצת ארגונית ומטפלת בתחום ה- NLP

לסיכומו של דבר

דורית, מצליחה בשיטות האימון שלה, למצות את הפוטנציאל של מתאמניה, כך שיגיעו להישגים משמעותיים, אם בתחום הקרירה, כגון אימון למנהלים אם ביצירת קשר בינאישי בתחומים השונים בחיים.

דורית הינה בעלת תואר דוקטורט לניהול והיא בוגרת לימודי אימון אישי ועסקי באוניברסיטת קליפורניה בארה"ב, למדה לימודי NLP ובעלת תואר שני בניהול מאוניברסיטת Derby England  וכן, בעלת תואר ראשון בספרות אנגלית מאוניברסיטת ת"א.

טיפול NLP
אימונים אישיים