אימון למנהלים

מנהלים רבים מתלוננים שמהלך שגרת העבודה שלהם אינה מותירה להם אפשרות לתכנון הפעילות העתידית של הארגון או המחלקה בראשה הם עומדים ברמה אסטרטגית.

תכנון אסטרטגי מבחינת מקצת מן המנהלים הוא תלוי החלטות של חברי דירקטוריון, או מועצת מנהלים, וכמובן עמידה ביעדי מכירה יוצרת לעתים את התשתית לתכנון רחוק טווח. למעשה מעט מנהלים נותנים את הדעת לבניית אסטרטגיה ולמעשה עיקר נתח הזמן מוקדש לטקטיקה על חשבון פעולות שתוצאותיהן מיועדות לטווח הארוך.

אחת המטרות של אימון מנהלים היא להראות למנהלים כיצדניתן במהלך הפעילות השוטפת וסדר יום העמוס לפנות זמן הכרחי לתכנון, או למעשה להקדיש זמן ריק או "מרחב לבן" הנקי משיחות טלפון, ישיבות ופגישות ולהתמקד רק בפעילות התכנון.

D.Coaching – אימון מנהלים – יצירת "מרחב לבן"

ברונווין פרייר, עורך ה-"Harvard Business Review" משתמש במושג 'מרחב לבן' . עורך מגזין זה מספר כי כשפגש את גי'ם קולינס מחבר של ספר הניהול רב המכר "לנצח נבנו",הוא חקר כיצד מנהלגי'ם קולינס את זמנו.

לדבריו קולינס ציין שהוא מקדיש את שעות הבוקר עד הצהריים לזמן חשיבה. זהו זמן שבו קולינס מתרכז בעצמו, חשוב ומתכנן מה יעשה הלאה, כשהוא מתנתק מגירויים חיצונים של הסביבה הפיסית. לדבריו"מרחב לבן" הוא הכרחי על מנת לייצר חשיבה ועבודה באיכות גבוהה.

אימון למנהלים ב"מרחב הלבן"

על מנת לאפשר למנהל לאמץ את ההרגל של חשיבה עצמית יש לאמץ הרגלים חדשים. להלן מספר  שלבים בתהליך אימון אישי (Coaching) של המנהל יסייע לו בקנייה של סט הרגלים מקדם.

כתיבה עצמית
במסגרת תהליך אימון למנהלים אני מגלה לעתים קרובות כי כתיבה עצמית של מחשבות ורגשות לפחות 3 דפים בכל בוקר, מאפשרת למנהל ליצור בהירות מחשבתית ולעיתים תסייע בפיתוח היצירתיות – יעדים חשובים בכל תהליך אימון מנהלים שהוא.

שעה שבועית
לאורך תהליך אימון למנהלים כולו אני זוכרת ומזכירה כי מנהל הוא גם (ואולי קודם כל) אדם פרטי, ועתה לאחר שהמנהל הקדיש זמן למחשבות האישיות שלו כמנהל, מגיע זמן אישי לארגון.

מומלץ למנהל להתאמן על הכנסה של שעת "מרחב לבן" ליומן השבועי. בשעה זו כדאי למנהל להגדיר לעצמו מהי התוצאה הרצויה עבורו לשבוע הקרוב, מה יהיו מדדי ההצלחה שלו לפעולות אותן ירצה לנקוט בארגון, ומהן הפעולות שיש לעשות על מנת להשיג את התוצאות הרצויות.

פגישת צוות בתדירות קבועה
השלב הבא בתהליך אימון למנהלים הוא שלב מודלינג שבו תהליך צמיחה של המנהל עובר לצוות שבניהולו. למעשה המנהל הופך למעין 'מאמן אישישל הצוות שלו, לגורם מנחה מקצועי ואישי שמעביר את תובנותיו הלאה והופך את תוכניותיו לתוכניות מעשיות שאותן הוא והצוות ממשים בהדרגה.

בשלב זה של תהליך אימון מנהלים רצוי ומומלץ להקדיש זמן לפגישת צוות – פגישה של כשעה וחצי עד שעתיים שהיא פגישת חשיבה על יעדי הארגון, על מה קורה בארגון ומהם הצעדים הבאים שעל הצוות ועל הארגון לנקוט ולקראת איזה יעדים כדאי לנוע.

הגברת היעילות של דפוסי הניהול של מנהל

בדומה לתהליך אימון אישי (Coaching) גם אימון למנהלים מאפשר למנהל לאתר את החזקות הניהוליות שלו ואת חסמי ההצלחה שלו. שיקוף זה מאפשר למנהל למצוא דרכים עוקפות את החסמים ומעצים את החזקות האישיות.

אימון מנהלים – לסיכום
בסופו של דבר אימון למנהלים הוא כלי נהדר לארגון השואף להעצים את המנהליו, להביא לשיפור בביצוע הצוותים ולשפר את יכולת הניהול ופיתוח בתוך הארגון.

 
יש לכם שאלות על אימון למנהלים? כתבו לי ואחזור אליכם תוך 24 שעות

קראו גם על:

אימון עסקי
קורס תקשורת בין אישית דורית קיי